Kirándulások a Bükkben I.
2023. október 20. írta: Off The Road

Felsőtárkány a Bükk kapuja.

Egy nyarat rászántunk a Bükk bejárására és összesen tíz napot kirándultunk a teljesség igénye nélkül. Remélem minden olvasónk talál magának tetszetős túrahelyszíneket, ahol még nem járt, vagy elment mellette.

Nem gondoltam volna, hogy három túrának való látnivaló is van Felsőtárkány vonzáskörzetében. Felsőtárkány Budapesttől 130 km-re, Egertől 10 km-re található falu, melynek Bükk felőli végénél található egy horgásztó, erdei kisvasút, játszótér büfékkel. A főút túloldalánál az utolsó utca egyik oldalán található egy parkoló, de sokan a főút mellett is parkolnak a Tárkány patak partján a fák alatt. Az utca másik oldalán indul egy via ferrata, függőhíddal és meredek sziklafalakkal.  Első napunkat a via ferrata-val kezdtük. Szerintem C erősségű, de nagyon látványos ahogy a főút felett kapaszkodunk a drótba. A ferrata végétől pedig a patak mellett sétálhatunk vissza a parkolóig.

Második uticélunk a Vörös-kő forrás volt, mely útvonal 16 km, 240 méter szint, 1,5 óra. Ide végig egy erdészeti út vezet, ezért bringával mentünk. Út közben elmentünk a Stimecz-ház mellett, eddig jön a kisvasút is. Nagyon látványos az alsó forrás.

Próbáltunk felmenni a felső forráshoz, de nagyon bozótos volt a völgyben, és a benne haladó ösvény is eltűnt. Ha nem lett volna más tervünk még aznapra, lehet, hogy felmegyünk a Vörös-kő sziklához, így ezt egy másik gyalogtúra során néztük meg.

A parkban láttunk egy térképet egy tanösvénnyel, ami a Várhegy érintésével tesz egy nagy kört egy Dolomit bánya és a Kövesdi kilátó felé. Nekünk már csak arra volt időnk, hogy felsétáljunk a Dolomit bányáig. Nagyon megérte, mert a bánya felső teraszáról gyönyörűen látszott a Bükkfennsík széle a Bélkőtől a Három-kőig. Ez a kör összesen 6 km, 200 méter szint és 2 óra lett.

Vörös-kő track, Bánya track

Felsőtárkány 2. nap, bringával.

Következő uticélunk a Nagy Eged hegy volt Eger felett, de Egerből túl meredek lett volna felmenni, így Felsőtárkány felől közelítettük meg. A túra 28 km, 690 méter szint, 4 óra lett. Volt mit beosztani. Ami először megdöbbentett, hogy milyen szuper aszfaltos bringaút van Felsőtárkány mellett az erdőben.

Ez része az Egert Felsőtárkánnyal összekötő bringaútnak. Sok városnak becsületére válna! Az út fárasztó és helyenként nagyon meredek volt, de a kilátás pazar a két siklóernyős starthelyről.

És egy nagy csalódás is ért minket. Bár messziről látszott egy kilátó, de odaérve vettük észre, hogy az első szintre nem megy fel létra, de tovább igen. Szóval, akinél a létra, az használhatja a kilátót, csak mi földi halandók nem. Máshol simán megoldották, hogy a mobil tornyok mellett üzemeljen a kilátó is.

Visszafelé a Kövesdi kilátó felé kerültünk, így útba esett a Várkúti túristaház. A Kövesdi kilátóponttól DK felé van szép panorámánk.

Innen a Völgyfőház felé vettük utunkat, ahonnan már legurultunk Felsőtárkány felé. Próbáltunk a Tárkány patak mellett maradni, de csak egy darabig sikerült. A végén begurultunk Felsőtárkányba.

Eged track

Felsőtárkány 3. nap, gyalog, 13 km, 500 m szint, 4 óra.

Nos ezen a napon csak áthajtottunk Felsőtárkányon. A kiindulási pont a pár kilométerre lévő Héreg rét volt. Innen tűnt optimálisnak a Vörös-kő sziklának a megtámadása gyalogszerrel. Egy darabig jó lett volna a bringa is, de az utolsó másfél kilométeren gyalog kellett volna mennünk. Korábban már bejártuk a fennsík szikláit és sok helyről láttuk a Vörös-kő sziklákat, de túl sok szintveszteséggel járt volna odamenni, így egy külön nap lett belőle.

A szikla előtt még lementünk a barlanghoz is. Az útvonalban látszódik egy kis átvágás, helyenként vad csapásokkal, de lehet kerülni is. A Vörös-kőről nagyon szép kilátás tárul elénk. Hátrafelé a Sima-kő, Tar-kő, előre felé a Bükk belseje.

Ha már idáig eljöttünk, elbotorkáltunk még a Cserepes kői sziklaodúig egy szép panorámás réten keresztül.

Visszafelé kipróbáltunk egy ösvény kezdeményt, de a gerincnél vége lett. Így lett egy kis extra élmény faktor.

Vörös-kő track

Ez a három túra igazából csak ízelítő a Bűkkből, de kellően el lehet bennük fáradni.

Van egy negyedik túra, ami a Bükk déli részét érintette, és Felsőtárkányon át jobb az út minősége a Völgyfő-házig, mint Bükkzsérc felől. Ezt egy másik leírásban említem.