A Duna négy partja bringatúra
2023. május 24. írta: Off The Road

A Duna négy partja bringatúra

Az a becsípődés, hogy a Duna partjához minél közelebb lehessen bringázni, egy Pest Megyei Piros közben keletkezett, ahol érintettük a Ráckevei-Duna ág egyik partját. Megfogott a nádasokkal tűzdelt, horgász stégekkel határolt Duna part és a napfény megcsillanása a tükörsima vízfelszínen.

Ekkor elhatároztam, hogy bejárom a Duna négy partját, és amennyire meg lehet oldani egynapos túrákkal. E bejegyzés keretein belül adok pár tippet, hogy mit érdemes megnézni.

És bár előre lelövöm a poént, a Ráckevei Duna ág lesz a befutó, a másik oldallal kezdem a leírást.

Budapest budai oldalán, a felső rakparton, szinte akadály nélkül le tudunk tekerni az M0-ásig.( Ha sokat akarunk tekerni, már Leányfalutól van bringaút.) Persze helyenként nem árt figyelni. Kelenföldön átviszik a Szerémi útra, ezért nagyon sok a lámpa, a kereszteződés, szinte már unalmassá téve a haladást. Így jobb ötlet átvágni a Kopaszi-gáton, a Budafoki úton, majd a Duna mellett az Árasztó úton folytatni utunkat. Menet közben érdemes megemlíteni a Dunafok szabadidőparkot és kicsit délebbre az út menti éttermeket. Talán ez lehetne egy fordulópontja egy közepes túrának(M0). Ha délebbre haladnánk, a Campona környékén érdemes lerakni az autót, vagy Budatétény vasútállomás lehet a kiindulási pont.

Az M0-ástól délre: Az útvonalból látszik, hogy nem lehetetlen sok helyen a Duna partján tekerni, de ez csak száraz időben, alacsony vízállásnál kivitelezhető. Magas vízállásnál a gátakon haladhatunk. Nagytétény mellett egy rövid szakaszon csak a 6-os úton mehetünk, mert komoly földmunkákat végeznek egy területen, majd pár száz méter után a másik oldalon a szalagkorlát védett oldalán találunk egy vékonyka ösvényt. Később eltávolodunk a 6-os úttól és választhatjuk a gátat, vagy a part menti ösvényeket.

gat1.jpg

Érd Ófaluba érve elérkezünk az első látnivalónkhoz, a Beliczay szigethez.

bel1.jpg

bel2.jpg

Ez egy lápos ártéri erdő, ahol gyalog is érdemes kirándulni. Ha szerencsénk van, akkor végig tudunk bringázni a szigeten egészen a Molnár utcáig. Innen a Magas-parti úton felmegyünk az érdi magas-partra, ahol több kilátópont, földvár található és meredek löszfal van a mélyben.

duna1.jpg

(A magas-part alatt halad egy ösvény, de helyenként kövek, kavicsok bedőlt fák szegélyezik. Inkább gyalog érdemes végigjárni. És nem utolsó sorban van az a vízállás, amikor lehetetlen.)

magas1.jpg

Árpád-kori ásatásokat is találunk. Innen egy völgybe gurulunk az egykori téglagyár romjaihoz. Majd eljutunk a Százhalombatta-Tököl révhez, amivel átevickélhetünk a Csepel-szigetre. Ott sokáig a part mentén tudunk haladni, de egyszer csak elfogy az út és kénytelenek vagyunk a vízmű védterületére tévedni. Covid előtt lehetett fényképes belépési engedélyt kérni, hogy jogosan használhassuk a vízmű útjait. Sajnos azóta nem lehet.(2023 márciusában biztos nem) Így senkinek sem javasolom, bár ha jól viselkedünk, a biztonsági szolgálat nem szólít meg.  Bár direkt semmi nem fogott meg a visszaúton, de a rendezett vízmű terület, a szemközti part látványa és a kellemes környezet önmagában kellemes és változatos. A 0-áshoz visszatérve elég hiányos a kerítés, így kitekerhetünk és a híd járdáján vissza gurulhatunk az autóhoz.

Ez a 0-ás Százhalombatta túra 30 km.

Megalománok számára folytatható az út Ercsiig, ahonnan vonattal a Délibe, vagy komppal szintén a Csepel szigetre jutunk. De Ercsibe nem könnyű eljutni. A finomító miatt nem lehet a Duna partján haladni. A finomító bejáratát könnyű megközelíteni, de onnan a vasútvonal korszerűsítése és a 6-os út felújítása óta beszántották a térképen jelölt ösvényeket, így csak a 6-os főút maradt. Az illetékesek demagóg válasza a kérdésre az volt, hogy Ráczkeresztúron keresztül lehet kerülni. (Persze, kerüljem meg rögtön a Földet is.) Ercsi elején található a Szapáry-Eötvös kápolna, ahova egyszer érdemes elgurulni. Illetve nekem nagyon tetszett Százhalombatta Dunafüred városrésze, ami nagyon hangulatos az őt védelmező gáttal együtt. Szóval, ha eljutunk Ercsiig, akkor a komppal átkelhetünk, és Tököl felé vehetjük utunkat. Van, hogy az ártéri erdőben, vagy a gáton vezet az út. Az igazat megvallva a gáton tekerés egy idő után kicsit unalmas, annak ellenére, hogy szép helyeken járunk, szép a kilátás és a természet is változatos. Ez a kör már 63 km, kellően el lehet fáradni.

Az Ercsibe menő tracket is megadom, az egy árvizes útvonal. Így pl a  Beliczay szigeten is állt a víz.

A Csepel sziget nyugati oldalát nem javasolom túrára, mert az iparterületek, gáztározók és szennyvíztisztító kikerülése miatt kevés az egyben megtehető útszakasz. Egyedül egy területet említenék meg, az pedig a Rózsa utcától délre lévő 5-600 méteres partszakasz, amelyet szemmel láthatóan sütögetésre, pancsizásra használnak a Csepeliek jó időben.

A Duna keleti oldala:

Bár csak a Budapesttől délre eső részről akartam írni, de pár mondatot megérdemel az északi rész is. A Szob-Verőce szakasz az egyik leglátványosabb bringa útvonal, mely a Dunakanyarban halad. (Sőt már Párkányból is el lehet jutni Szobig.) Két oldalt a Pilis és a Börzsöny látványával. Tovább haladva Vác, Sződliget, Göd érintésével jutunk el Újpestig. A Nyugatiból Szob irányába jó a vasúti közlekedés.

Újpesten már találunk pár hiányosságot. Például a Váci úton a Fóti úttól délre az Árpád útig old meg, ahogy tudod, a járdán, vagy bárhol. Az Árpád úttól egészen a Lánchídig le lehet csurogni, de innen a Szabadság-hídig számomra követhetetlen, hogy merre kanyarog a bringaút? Majd a Rákóczi-hídig megint követhető, de az Atlétikai stadion építése miatt ott is hiányos. Már kész az új Robinson-híd, nagyon látványos, érdemes csak a látványért körbe bringázni a stadiont és környékét, ha kész lesz. Többek között megújul a Kvassay zsilip környéke és sétányok is lesznek

Nos, innen válik érdekessé az útvonal dél felé. Az autót a Kvassay út Dalai láma út kereszteződésénél lévő parkolóban érdemes hagyni. A túra kezdéseként ajánlott kigurulni a Kvassai zsiliphez, mint ipari műemlékhez. 

kvassay.jpg

Nagyon impozáns az 1900-ban épült zsilip és mögötte a stadion látványa. Majd mivel a Duna partján nincs használható ösvény, csak bozótos, így a bringaúton tekerünk egészen a Bolgárkertész-öbölig. Innen már a parton haladhatunk. A Gubacsi híd alatt átgurulva megkerüljük a kempinget a Dunadűlő-közön és elérünk a Kolonics György sétányhoz, ami szerintem Csepel egyik büszkesége. Több km hosszan lehet rajta sétálni, kerékpározni a Dunaparton. Mellette Kalózhajós játszótér, strand és egyéb sport-létesítmények találhatók. Mindez kulturált módon megoldva. Szóval sokat tekerhetünk szép környezetben. Egy helyen vissza kell jönnünk a házak közé, de pár száz méter múlva újra a parti ösvényen haladunk, vagy maradhatunk az Üdülő soron, mert az vezet fel a hídra.

Amennyiben nem volt elég a víz látványa, érdemes elgurulni Szigetszentmiklóson a Kavicsos-tóhoz. Ez olyan terület, mint a Délegyházi tavak, csak kisebb. Teljesen körbeveszik házak és üdülők.

Áttekerve a hídon megindulunk északra. Kellemes környezetben, a házak és a Duna között tekerünk, amíg el nem érünk a Molnár-szigethez. Szerintem érdemes végig tekerni rajta. Nagyon hangulatos az üdülők mellett tekerni. Nem mellesleg a játszótéren mosdó és vízvételi lehetőség is van. Egy rövid bringaút után földutas szakasz következik a Dunaparti sétányig, ahova innen nem tudunk behajtani. A Gubacsi-hídtól északra ismét izgalmasabb szakasz jön. És végül kiérünk a Dalai láma útra, ahol az autót hagytuk. Ez a kis kör 30 km, de már itt ízelítőt kapunk a Ráckevei dunaág varázsából.

A Kvassay-M0 útvonal.

M0-tól délre:

Ahogy az elején említettem, elérkeztünk a legváltozatosabb és egyben leglátványosabb túránkhoz.

A túra hossza 67 km (37 km Ráckevéig és 30 km vissza) és a megállásokkal, pihenésekkel  5 és fél óra. Szigethalom Mű útnál ketté lehet választani (27 km az északi és 40 km a déli szakasz). Pár kép elöljáróban:

rack01.jpg

rack03.jpg

Az autót az M0-ás hídtól délre a Hév másik oldalán érdemes lerakni. Tömegközlekedéssel a Dunaharaszti felső megállót javaslom megcélozni. Első látnivaló a Dunaharaszti sportsziget. Ha nem tekerjük körbe, nyerünk 2 km-t.

sport01.jpg

A következő úti cél a Taksony-sziget. Az útvonalban látszik egy kitérő, onnan szép a kilátás a folyóra. A szigetről való kijövetel előtt érdemes végig gurulni a Taksony-szigeti Duna mellékág tanösvényen.

rack02.jpg

Innen egy picit eltávolodunk a parttól, de amikor vissza térünk, elérkezünk az egyik kedvencemhez. Itt a part menti házak és a Duna között 15-20 méteres sáv található, amit a tulajok tartanak karban. Lenyírt fűvel, gondozott növényekkel találkozunk.

kert01.jpg

Hol erdős részeken, hol szántóföldek szélén, sok helyen meg lakóházak mellett tekerünk rendületlenül. Ha tudunk, természetesen lemegyünk a part menti utakra. A Cseke-szigettel szemben szintén szép, rendezett területtel találkozunk. 

kert02.jpg

Majd elérünk Ráckevére, ahol önmagában is érdemes egy sétát ejteni. Éttermek, pékségek, cukrászdák feledtethetik fáradalmainkat a visszaút előtt. Eddig kb 3 órát tekertünk, érdemes megpihenni.

Apropó Ráckeve: Felkerül majd egy rövid útvonal Ráckevéről a Tassi-zsilipig, mely könnyed, szint nélküli tekeréssel teljesíthető.

rackeve1.jpg

rackeve2.jpg

A visszafele út egy kicsit rövidebb, kevesebb a kitérő és több az aszfalt.

A Tókert sorhoz érve elérkezünk egy általam nagyon kedvelt részhez, amiből később is lesz bőséggel. (Sajnos vannak zsákutcák is.) A parti sétányokat úgy oldották meg, hogy a házak kerítése és a Duna közötti 5-10 méteres sáv maga a gát. A kerítések előtti járda pedig elég változatos. A földtől a füvön és kavicson át a betonig és viacolorig minden található és mindez 20 méterenként váltakozik. Szóval mindenki vérmérséklete szerint zötykölődjön. Ha meguntuk, mehetünk a rendes úton is. Amíg tudtam követtem a partszakaszt. Pár helyen a térkép ösvényt jelöl, de én nem találtam járhatónak.

Északra haladva elmegyünk a Szigetcsépi szabadidő park mellett. Majd újabb kedvencemhez érünk. A tököli Diana sétány, majd Szigethalom Duna sétány nagyon hangulatos gyalog és bringával is.

Lassan keresztezzük a Mű utat. Innen 2,8 km a Szigetszentmiklóson található úszóláp tanösvény, ahova érdemes benézni.

uszolap01.jpg

rack04.jpg

A Duna soron folytatjuk utunkat a Czuczor szigetig, ahol nem találtam látnivalót. És innen már csak pár perc a 0-s híd, amin visszamegyünk az autóig.

Az M0-rackeve útvonal.

Nos remélem kellően felkeltettem mindenki érdeklődését a Ráckevei Duna ággal kapcsolatban. Ki-ki fizikumának és érdeklődési körének megfelelően szabdalhatja a szakaszokat.

Írta: Gombkötő Péter

süti beállítások módosítása