Két patak túra
2023. április 12. írta: Off The Road

A névadás onnan ered, hogy a Rákos patakon megyünk az egyik irányba és visszafelé a Szilas patakon jövünk. A kettő egybe 95 km körül lenne, így több szakaszból érdemes teljesíteni. A Rákos pataknak és a Szilas pataknak is van több mellékága, de mi a fő ágon mentünk.

A Rákos patak egyik vége a Duna Arénánál van, a másik pedig Gödöllő északi részén a Blaháné utca- Margita utca saroknál. Itt egy tábla található a Rákos patak leírásával.

Az egyszerűség kedvéért a Dunától indulunk. A budapesti szakasz jól kiépített. Első akadályként keresztezzük a Váci utat, majd a Tahi utca felé vesszük utunkat. Sok helyen a patak mindkét oldalán lehet menni. A Tatai útnál mindenképpen az északi oldalára át kell mennünk, mert az visz a felüljáróra, amin keresztezzük Rákosrendezőt. Itt azért megállt az idő. Majd nemsokára az M3-as felett is átmegyünk és a Rákospatak utcán folytatjuk utunkat. Amennyiben csak egy rövid túrát terveztünk, a Csömöri útnál dönthetünk úgy, hogy az Ázsia center felé megcélozzuk a Szilas patakot, amin visszajutunk Újpestre a külső Váci útnál. Ez a kör így 31 km.

De mi még tovább megyünk és elhaladunk a Paskál lakópark mellett. Egészen a Kerepesi útig nem lehet eltéveszteni. Itt a Hév megállónál tudunk a zebrán biztonsággal átkelni, majd a Pilisi utcára ráfordulunk és a Kemping után a Méhes utcánál tudunk vissza csatlakozni a patakhoz. A Váltó utcánál akár átmehetünk a patak másik oldalára is. Ahol a térkép ösvényt jelöl, ott nyáron felnőhet az aljnövényzet és nehezebb a haladás. Gyakorlatilag a Keresztúri úttal párhuzamosan haladunk. Ennek a szakasznak a szépségét az adja, hogy lápos rétek, nádas területek váltogatják egymást. Nem hiába található itt a Felsőrákosi-rétek tanösvény is.

Rákoskeresztúron keresztezzük a vasutat, majd a Cinkotai útnál dönthetünk úgy, hogy pár kilométert tekerünk a Naplás-tó felé, ami a Szilas patak mentén található.rakospatak2.jpg

Tovább haladva viszont kerékpárúton tekerhetünk Rákoscsabáig. Itt szintén vehetjük irányunkat a Naplás úton a tó felé. Az egyik túránkon mi is itt fordultunk. Ekkor az Ázsia centernél érdemes lerakni az autót. Ez a kör 32 km. Ha viszont a Dunától indulunk, akkor az már egy 60 km-es kör lesz. Szerintem ez az optimális táv, amit érdemes belőni. Külön ilyen tracket nem teszek fel, mert az áttekerést nem lehet eltéveszteni.

Amennyiben Rákoscsabánál tovább haladunk, a Felsőrétdülő utcánál mindenképpen a patak északi oldalát válasszuk. Pécelre beérve a házak között tudunk kényelmesen haladni. Eddig 30 km-t és kb 2-2,5 órát tekertünk. Ha megéheztünk, a Penny-ben feltankolhatunk. Itt több választásunk is van.

Vonattal visszamehetünk a Keletibe, vagy az Erzsébet sétány felé folytatjuk utunkat Gödöllőre, ami Isaszegen keresztül kb 15 km aszfalton.  (A patak mellett az ösvény sajnos bozótban ér véget.) Elmegyünk egy üdülőtelep fölött, majd keresztezzük az Isaszegi utat. Sajnos a térképen nincs jelölve, hogy az Isaszegi út mellett a patak el van kerítéssel kerítve, így csak az autók között, vagy gyatra földúton mehetünk. Ma már az aszfaltot választanám.

Isaszegen a vasút alatt lehet átmenni, ahol a patak is. Innen én elég kacskaringósan haladtam Gödöllő irányába, de sokkal egyszerűbb a főúton. Úgysem tudunk a patak mellett menni, nincs kiépítve.

Gödöllőre érve már nem tekertem el a patak eredetéig. Az még 4 km. Eddig 43 km és 4 óra tekerés áll mögöttünk. Vonattal kényelmesen visszajutunk a Keletibe.

Rákospatak track

Gödöllőről áttekerhetünk a 3-as főúton a Szilas patakhoz. Ez 10 km. Ez a változat 90 km körül van, így én nem ezt tettem, nincs hozzá egybe útvonalam. Amennyiben a Rákos patak eredetétől Szadán keresztül áttekerünk a Szilas patak eredetéig, az 12 km, összesen már 95 km lesz a táv.

Áttekerés: track

Túránk második része a Szilas patakon vezet végig. A Szilas patak Szilasligetnél ered a házak között a Béke út környékén. Alatta Szilasligeten lehet megpihenni. A Sólyom utcánál keresztezzük a patakot, majd a Tavasz utcánál érünk ki a 3-as főútra. A 3-as útról a Patak utcán indulunk tovább.( Tömegközlekedéssel a Szilas patak túra kistarcsai szakaszát HÉV-vel lehet megközelíteni.)

Lakott területen gurulunk Nagytarcsáig. Átmegyünk az M0-ás alatt, amin eljutunk a Naplás-tóig.

A tónál érdemes elgurulni a kilátóig.

Pár kép a Naplás-tóról. A felső végénél egy tanösvény is található.

A Naplás-tótól a Szilas-patak-menti kiépített kerékpárúton indulhatunk vissza Rákosszentmihályig. Nagyon impozáns látványban van részünk. Szép rétek között halad utunk.

Innen kavicsos ösvényen folytathatjuk utunkat a házak végében. Írjon már valaki rá egy pályázatot! De 10 keresztutca után a Csömöri úttól újra kiépített kerékpárút vár minket.

Rákosszentmihály után ismét vadregényes helyeken haladhatunk egészen az Ázsia centerig.

Itt érdemes átmenni a patak északi oldalára, mert a másik oldal egyszer csak véget ér. Innen a Szilas-patak tanösvényen tekerünk és a Szilas tónál keresztezzük az M3-ast. Majd kicsit tovább haladva a Külső Fóti útnál át kell mennünk a Csobogó utcába. Egy utcasarkot még tudunk a patak mellett haladni, de innen a patakot elbújtatták egy iparterületen belülre. Utána a Károlyi Sándor utcától nem érdemes a patakot követni, mert két vasúti és egy villamos vonalat kell keresztezni, szinte lehetetlen. Így a Közvágóhíd utcán jutunk el a Szilas parkig. A Szilas-patak jobb oldalán haladva eljutunk a Megyeri útig, ahonnan a bal oldalán érdemes tekernünk a Külső Váci útig, ahol utunk véget ér. A pataké a Dunába, mi meg vissza tekerhetünk a Duna-Arénáig.

Ha még szeretnénk egy kis izgalmat, akkor az Üdülő soron mehetünk a Duna parton. Ez olyan retro Római. Majd a Palota szigeti kiserdőben a parton ajánlott menni. A Palota sziget azért megér két mondatot. Egyben vadregényes és egyben romantikus is ez a hely. Az erdő belsejében bedőlt fák között kanyarog egy nagyon vadregényes ösvény. Bringával véleményes, de nem lehetetlen végig gurulni. Viszont gyalog érdemes tenni egy kört, érintve a Duna-parti romantikus szakaszát is. Kiérve innen a szennyvíz-tisztító után vagy a Zsilip utcán, vagy a mellette lévő ösvényen tekerhetünk a Népsziget déli csücskéig, ahol a felüljárón áttolhatjuk a bringát. A Marina-parton keresztül visszajutunk az Arénáig. A Szilas-patak túra önmagában 36 km. Csak körülményes eljutni az elejéhez.

Szilaspatak track

Bár a bejegyzés főleg az útleírásra hagyatkozik, ami megfogja a túrázót mindkét útvonalban, hogy helyenként ártéri erdők, nádas-ligetes erdők, gyönyörű zöld füves rétek váltogatják egymást. És nem is gondolnánk, hogy közel a lakhelyünkhöz ilyen is létezik.

Nekünk 3-4 túrából sikerült összerakni a teljes útvonalat. Az átkötést csak megterveztem. De ha valaki szeretne maga útvonalakat tervezni, akkor a graphhopper.com oldalt javasolom. A trackeket a routeconverter programmal lehet könnyedén alakítani a saját ízlésünk szerint.

Jómagam egyszerre külön-külön csinálnám meg a két patakot, vagy a Naplás-tónál fordulnék. Az is 60 km, kb 5-6 órás túra. Az időtartamoknál azért vagyok bajban, mert amikor keressük az ideális útvonalat, sokszor zsákutcába jutunk, kíváncsiságból ide-oda benézünk, ami sokkal tovább tart.

Remélem sokan találnak a leírásban olyan szakaszokat, amik megtetszenek és többször visszamennek majd.

Írta: Gombkötő Péter, 2023.04.12.