Kirándulások a Bükkben VI
2023. október 25. írta: Off The Road

Szilvásvárad és Uppony

Ha valaki nyár elején megkérdezi tudom-e, hogy hol van Uppony, bizony fogalmam sem lett volna. Ma már tudom, hogy az egyik legjobb szállás Upponyban van.

Ezen a hétvégén két túrát teljesítettünk a Bükkben. 1. nap: Táv 38 km, 1020 m szint, 5 óra. Ebből azért látszik, hogy fizikailag nem a legkönnyebb túránk. Első nap Szilvásváradról indultunk. És bár ott is sok látnivaló van, most azokat kihagytuk, mert akkor nem lett volna idő másra. Illetve hétvégén nagyon nagy a tömeg arrafelé. Első állomásunk a Szilvásvárad feletti Millenniumi kilátó volt.

Innen szép komótosan vesszük fel a szintet a Bükkfennsík pereméig Olaszkapuig, de út közben még megállunk a Gerenna-várnál és egy sziklánál. Meg persze pihenünk, mivel 900 méterre feltekertünk.

Itt jegyezném meg, hogy a Szilvásvárad-Olaszkapu közötti aszfalt nagyon jó minőségű.

Olaszkapu után a fennsíkon átkanyargunk Bánkútra.

Bánkúton már jártunk, így lefelé vesszük utunkat. A Vásárhely pihenőnél lövünk pár képet.

De a mai túra legizgalmasabb állomása a Dédesi Kisvár. Erre elvileg nem lehet felmenni…Tényleg technikás sziklaoldal. Ez volt a mai kaland faktorunk.

És nem fogják kitalálni, hogy mi a következő látnivaló? Hát a Dédesi (Nagy)vár.

Mivel mára végeztünk a látnivalóinkkal és az erőnkkel is, így leereszkedünk Bánvölgyébe, ahol több tábort is találtunk. És Nagyvisnyón keresztül visszatekerünk Szilvásváradra.

szilvasvarad track

Szállást Upponyban foglaltunk az Öregsomfa vendégházban, amivel nagyon meg voltunk elégedve. Amúgy Uppony egy nagyon aranyos falu a világ vége után eggyel, nagyon rendezett és barátságos.

Másnap az Uppony körüli hegyek, az Upponyi szoros és a Lázbérci víztározó volt terítéken. Táv 26 km, szint 560 m, 3,5 óra.

Utunk először a Három-kő-bérchez vezet, ahol két kilátópont is van.

Kalica tető felé folytatjuk utunkat, illetve a Kalica gerincen teszünk egy sétát, ami az Upponyi szoros fölött van és már látni a víztározót is.

Ekkor már nagyon vártam, hogy leérjünk a tározóhoz.

Célunk a tározó körbe tekerése volt.

Ami nem olyan egyszerű, mert a tározó két vége között van egy hegy. Ezért a tározó partján begurulunk Lázbércre a gáthoz, innen a faluba és országúton át Dédestapolcsányba. (Azért ebben van egy százas szint.) Majd Dédestapolcsánynál rácsatlakozunk a tározó másik ágára, amin az Upponyi szoroson keresztül visszajutunk Upponyba.

Bár a mai nap nem volt hosszú, a tegnapi után elég volt ez is. Ugyanakkor nagyon szép a tározó környéke, érdemes kiélvezni, piknikezni, vagy sétálni a partján.