Kirándulások a Bükkben III.
2023. október 22. írta: Off The Road

Bánkúti hétvége

Bükki túráink következő állomásai egy hétvégébe fértek bele. Így szállást foglaltunk Bánkúton. Ide lehet Miskolc felől  és Mályinka felé is menni.(Ami lehangoló volt az a Mályinka és Bánkút közötti bekötő út minősége.)

Táv : 25 km, 670 méter szint, 4,5 óra. Első nap a fennsíkon át elmentünk a fennsík pereméhez és a Sima-kő, Tar-kő, Három-kő együttesét gurultuk végig. Utunk a Zsidó réten és a fennsík töbrein át vezettek a Sima-kőhöz.

A hegyoldalban elég magas az aljnövényzet, de akárhol állok a fennsík peremén, engem lenyűgöz a kilátás. Előttünk a Vöröskő- szikla, alattunk a Bükk belseje, balra a Tar-kő, egyszerűen lenyűgöző!

Szóval a következő kiszögellés a Tar-kő volt. Innen is ámultunk egy nagyot. Majd tovább haladtunk a Három-kő felé.

A Három-kőnél az a különleges, hogy az előzőekkel és ebbe a Bél-kő-Pes-kő túrát is beleértem, itt a sziklák mellett egy hosszan elhúzódó rét teszi még varázslatosabbá a környezetet és a kilátást.

Sajnos egyszer minden jónak vége, így elindultunk visszafelé, de még útba ejtettük a keleti lépcsőnél lévő sziklakaput.

Utunk Nagymezőn keresztül vezetett.

Bánkútra visszaérve feltekertünk a Bálványon lévő kilátóhoz, hogy lőjjünk pár képet.

És végül, hogy ne legyen unalmas a hazatérés, legurultunk a sípályán.

És bár „csak” egy fennsíkon tekeregtünk, a nap végére megvolt a közel 700 méter szint, ami kellően kifárasztott bennünket is.

bankut1 track

Szállást a Bánkúti túristaházban foglaltunk, amivel nagyon meg voltunk elégedve.

Kellett is a pihenés, mert másnap is eleget tekertünk. Táv 24 km, 750 méter szint, 4 óra.

A mályinkai bekötőúttól indultunk és túránk első fele lefele indult a mai látnivalókhoz. Először a Látó-kövekre másztunk fel.

Majd tovább haladtunk a Cakó kő felé, de mivel féltünk a túlzott meredekektől, egy erdészház közelében leraktuk a bringát. A Cakó kő alatt található a Csöndrő-patak és vízesés.

A térképen észrevettünk egy névtelen dombot és sziklát, így még tovább haladunk lefelé. Ahhoz képest, hogy névtelen nagyon jó kilátás volt róla. Sőt, innen szépen látni a Kemesnye-hegy sziklavonulatát, amit a hazaúton iktatunk be.

Visszacaplatunk a bringákhoz és egy kilométerre elérkezünk a Jókai emlékoszlophoz, ami alatt a szikla gerincen található az Örvény-kő sziklamászóhely. A Jókai emlékoszlopnál felnőttek a fák.

Következő állomásunk a Magos-kő kilátóhely, ahonnan a Bükk másik oldalát látjuk már, egészen a Garadna völgyéig ellátni. Innen egy barlang felé folytatjuk utunkat….

És ami most következik, az egy csoda. Aki még nem járt itt, mindenképpen jöjjön el és ámuljon az Udvar-kő barlangon, azaz Dante Poklán. Ez egy annyira zseniális képződmény, hogy igazán nem is tudom szavakba önteni.

Innen mivel már elég fáradtak voltunk, a legegyszerűbb módon visszatekertünk aszfalton az autóhoz ( 300 m szint egyben). Ómassa felé még tervbe volt egy kis kör, de elég volt ez is.

bankut2 track

Hazafelé autózva megálltunk a Kemesnye-hegyhez közel.Innen: 2,2 km 100 m szint

kemesnye track

Sőt Eger felé félúton megálltunk Szarvaskőn, hogy felmásszunk a kilátóba, ami egy Vodafone torony. 2 km, 150 m szint. A nap végén ez már fájt.