Nyikom bérc és Muzsla túra a Mátrában
2023. március 26. írta: Off The Road

Táv: 25 km, szint 820 méter, időtartam 5 óra.

Egy olyan túrát akartunk összerakni, ahol szép lassan megyünk fölfelé, ezért nem egyből a Nyikom bérc felé vettük utunkat. A parkoló több mátrai túrához is jó kiindulási pontnak. Van étterem és kút . A közelben van több falmászó hely. Sőt a Csörgő patakot is innen lehet elérni, de az egy másik túránk volt. Érdemes végigmenni a patakon.

Mátrakeresztesen a Fakanalas Csárdánál lévő parkolóból indulunk. Mátrakeresztes végénél bevetjük magunkat az erdőbe és szép lassan felmegyünk a keresztesi nyeregbe. Innen egy a Mátrán átívelő dózerúton tartunk a Nyikom bérc felé. A Nyikom nyereg érintésével fel is jutunk a tetőre, ahol egy épület komplexum fogad. Egy szabadon használható több szintes túristaház vár minket, külön kiszolgáló melléképületekkel. És az egész úgy néz ki, mintha egy hajó lenne. Az épület negyedik emeletéről szép kilátás van minden irányban. Nekem nagyon tetszett az egész.

Ha kigyönyörködtük és kipihentük magunkat, akkor elindulhatunk tovább. Mi úgy döntöttünk, hogy megnézzük a Muzsla csúcsot. A bringákat előtte a nyeregben hagytuk. Az ide vezető út jó kis hullámvasút. A Muzsláról sajnos a fák miatt nincs jó kilátás.

Visszafelé is a Nyikom nyereg felé jövünk, majd elindulunk lefelé. Út közben úgy döntünk, hogy megnézzük a Nyikom forrást, ezért letérünk a széles útról és egy bozótos útra keveredünk. A forrás előtt elég meredek is. A térkép több barlangot is jelöl. Tovább haladva felsétálunk a Felső vízeséshez, majd tovább gurulva meglátogatjuk az Alsó vízesést is.

E fölött található a Vidróczki barlang.  Az érdekességek után már csak visszagurulunk a parkolóba.

Bár a túra nem túl hosszú, a sok szint miatt nem is kívántunk többet tekerni.

A túra útvonala.

Amennyiben rövidnek találjuk a túrát, össze lehet kötni egy másik, a Világos hegyre menő kirándulásunkkal. Ebben az esetben a keresztesi nyeregből először a Világos hegy felé indulunk.

Írta: Gombkötő Péter, 2023.03.26.