Kirándulás a Salabasina-árokban
2023. március 03. írta: Off The Road

avagy bemelegítés a Szlovák Paradicsomra

Egy éve még nem is tudtam, hogy van ilyen a Pilisben. Néha a Lom-hegy környékén bringázva, a völgyeket keresve a lejövetelhez, a térkép zoom-olása közben feldobott valamit, de nem igazán foglalkoztam vele. Majd találtam egy régebbi cikket és gondoltam meg kéne nézni.

Ha kihívást keresünk a Pilisben, akkor mindenkinek a Holdvilág-árok, vagy a Rám-szakadék jut az eszébe. Ha távolabb keresünk kihívást a természetben, akkor bár sokkal nehezebb és embert próbálóbb akadály, de a Szlovák Paradicsom lehet említésre méltó. Valahogy a Salabasina-árok nincs a köztudatban. Valószínűleg azért, mert nem próbálják kitisztítani és járhatóvá tenni az erdőt az emberek. Valahogy olyan ez, mint a Bakonyban a Burok-völgy.

2022 júniusában jártam itt először, száraz időben, már akkor is nagyon tetszett. Elbűvöltek a keresztbe dőlt fák és hogy nem egy egyszerű gyalogösvény. Végre valami kihívás. Majd 2023 februárjában is eljöttünk kirándulni. Ekkor az esőzések miatt patak csordogált a közepén. Ez ne riasszon el senkit, így is teljesíthető, csak jobban oda kell figyelni, hogy ne csobbanjon bele a cipőnk a hideg vízbe.

Megközelítése autóval, vagy busszal is lehetséges. A Budapest-Dobogó-kői országúton, Pomáz után pár km-rel, a Pankostető buszmegállónál lévő erdészeti út a cél. A térképen Kiskovácsi felirattal is találkozhatunk, amely egy itt létesült üdülőtelep. Az erdészeti út elején kényelmesen lehet parkolni. Innen alapvetően két útvonalon lehet megközelíteni a völgyet. Az egyik, hogy elsétálunk az autóúton 700 métert és jobbra lesz egy felfelé induló erdészeti út. Itt a sorompó miatt nem lehet megállni autóval. 700 métert haladva felfelé balra kell letérni egy nyiladékon egy magaslesnél, ami már elvisz a kecskefarm kerítéséig.

A másik az erdészeti úton kb 150 méter múlva balra letérve, majd a következő elágazásnál újra balra tartva átkelünk egy völgyön és eljutunk szintén a magasleshez. Térképen berajzoltam az útvonalakat.

A térkép jelöl átvágó ösvényeket az első változat környékén, de egy nagy bozótos terület van az útelágazás helyén, így én nem javaslom. Az Openstreetmap-en már javítottam.

A túra 10 km hosszú, 300 méter a szintemelkedés, kb 3 óra hosszú, ha elmegyünk a legvégéig. Ha a kétharmadánál kitérünk, akkor csak 8 km lesz.

Szóval a kecskefarm kerítése mellett haladva eljutunk a Salabasina-árok bejáratához. Itt az árok mellett elindulunk felfelé. Hamar szembesülünk a bedőlt fákkal, amiket vagy átlépünk, vagy átbújunk alattuk. És az egész kirándulásnak az adja a sava-borsát, hogy több tucat bedőlt fán kell átverekednünk magunkat időről időre és nem akarnak elfogyni. Esős időt követően még a patakra is figyelni kell.

Az árok érdemi része 2 km hosszú. A harmadánál van egy gát. Monumentálisnak tűnik így az erdő közepén. Mindkét oldalon ki lehet menni a gáton lévő útra. Illetve van egy harmadik lehetőség, ha átbújunk a gát alján lévő csatornán/alagúton. Ez nagyon izgalmas és egy kicsit félelmetes is. A gátról az árok jobb oldalán folytathatjuk utunkat felfelé.

Itt már keskenyebb az árok, de bedőlt fák még jócskán akadnak. Változatos és egyben vadregényes ahogy az árok kanyarog és a patak csordogál benne.

Az egészben az a magával ragadó, hogy senki nem akarja átalakítani és bedarálni. Tovább haladva az árok kétharmadánál van egy Y elágazás. Itt a bal oldalon van egy kb 2 és fél méteres sziklafal, de a nekidöntött fatörzsek segítségével gyorsan le lehet küzdeni. Az elágazás jobb oldalán nem érdemes elindulni, mert bár itt jelöl egy ösvényt a térkép, de nagyon be van nőve, nehéz megtalálni. Igazából az árok jobb oldala egy nagy bozótos. Az ösvények sincsenek meg maradéktalanul. Utunkat folytatva már lankásabb és kevésbé embert próbáló a haladás.

Az említett 2 km-es távolságnál van egy turista út, amin jobbra el lehet hagyni az árkot és elvezet minket a Lom-hegyi nyeregből a Pankostetőre vezető erdészeti útra, ahol vissza sétálhatunk az autóhoz.

Vagy balra tartva az árokban haladhatunk még kb 1 km-t. Mi ezt választottuk, de a végét már untuk egy kicsit. Az árok végénél kijutunk egy erdészeti útra, ahol jobbra indulva eljutunk a Lom-hegyi nyeregbe és onnan vissza Pankostetőre. Télvíz idején a fakitermelés miatt sarasak az utak, így ajánlott bakancs viselése.

Összegezve egy közepesen nehéz, de annál izgalmasabb túrán vagyunk túl. Van gát, vannak kisebb sziklafalak és a csupasz természet.

A teljes útvonal itt látható